Academie voor Cultuurmanagement

Doelendoelgroep


Doelgroep:

Ervaren directeuren, managers, bestuurders en toezichthouders.

Doelstelling:

Je laat je inspireren door sprekers van buiten de sector én collega’s en krijgt inzicht in de belangrijkste
trends en ontwikkelingen.

Duur:

3 bijeenkomsten van 15.00-20.00 uur

Kosten:

€1.085 voor de serie of €375,- per avond

Aantal deelnemers:

min. 21 - max. 27

Sprekers

  • Nachoem Wijnberg
  • Ted Brandsen
  • Monika Kackovic
  • Eric Razenberg
  • Richard Zijlma
  • Alexander Alexiev
  • Vincent Koops
  • Axel Rüger
  • Joris Ebbers

Locatie

Amsterdamse Academische Club

 

Ondernemend leiderschap

Leidinggeven aan een culturele organisatie is een strategie kiezen, ondernemen en managen in een bijzondere context. Met drie kernachtige inspiratiesessies in de Amsterdamse Academische Club ben je bijgepraat voor veranderende tijden.


Op actuele thema’s deel je in de ervaring van andere branches en van goede voorbeelden uit de cultuur. Daarop reflecteren we met de Amsterdam Business School - met de laatste wetenschappelijke inzichten. Daarnaast is er uiteraard voloptijd om in gesprek te gaan met de andere deelnemers.

Bekijk hier de brochure


de thema's

25 september: kwaliteit en positionering

Voor leiders in de culturele sector staan kwaliteit en waarde voortdurend bovenaan de agenda. De manieren om kwaliteit en waarde te bewijzen zijn verschillend, maar volgen een aantal kernprincipes, verklaard in de wetenschap. Hoe herken je waarde die al aanwezig is in de organisatie en hoe vertaal je kwaliteit naar de buitenwereld? Bij deze bijeenkomst leer je hoe en wie overtuigd moet worden en waar de schaarse aandacht van de leider strategisch op gericht moet zijn.

6 november: innoveren in netwerkverband

Om te komen tot nieuwe producties, om nieuw publiek te bereiken of om te komen tot nieuwe manieren van werken, is samenwerking noodzakelijk. Steeds vaker werken we samen in complexe netwerkverbanden. Welke posities en rollen zijn er in zo’n netwerk? Hoe maak je er een succes van?

15 januari 2019: van klanten naar vrienden

Bezoekers écht betrekken en tevreden stellen, ze verleiden tot een herhaalbezoek – of wellicht zelfs tot donaties of vrijwilligerswerk vraagt om een uitnodigende houding en oprechte aandacht, maar is dat genoeg?


Voor sprekers en praktische informatie....

Bewaren

de sprekers:

 

25 september: kwaliteit en positionering

Nachoem Wijnberg is een Nederlands dichter en schrijver. Nachoem studeerde Rechten en Economie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1990 promoveerde hij aan de Rotterdam School of Management. Van 2001 tot en met 2005 was hij als hoogleraar industriële economie en organisatie verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2005 is hij benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.

Ted Brandsen is directeur van Het Nationale Ballet. In 2014 kreeg Ted Brandsen de onderscheiding Prijs van Verdienste 2014 van het Dansersfonds ‘79, voorzijn niet-aflatende enthousiasmeren en promoten van het klassieke ballet. In 2017 kreeg Ted Brandsen tweemaal
de vermelding in de categorie ‘Best Director of the Year’ in de jaarlijkse Critic’s Choice van het toonaangevende tijdschrift Dance Europe.

Monika Kackovic is econoom en als universitair docent Ondernemerschap en Innovatie verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doceert master- en bacheloropleidingen gericht op strategisch marketing en management in de creatieve industrieën. In haar
onderzoek integreert ze inzichten uit organisatietheorie, marketingwetenschap en economie om de dynamiek van creativiteit, innovatie en succes in de culturele industrieën beter te begrijpen.

6 november: innoveren in dienstverband

Eric Razenberg is sinds begin 2013 algemeen directeur van educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff. Met digitale lesmethoden en tal van partnerships wil Razenberg scholen ondersteunen en kinderen prikkelen en aanspreken op hun talenten. Er is in de onderwijsmarkt sprake vaneen sterke groei van platforms om te voorzien in de vraag naar blended, adaptief en gepersonaliseerd leren. Als ontwerper van leerprocessen en -oplossingen betekent dit dat er steeds vaker wordt samengewerkt in partnerships in plaats van klant-leveranciers relaties.

Richard Zijlma is artistiek leider van het Conservatorium in Haarlem. De afgelopen 20 jaar stond hij aan het roer van het grootse Amsterdam Dance Event met al zijn internationale netwerken. Dat komt van pas bij het conservatorium Haarlem dat deel uit maakt van het
Berklee International Network (BIN), een netwerk van de meest prestigieuze conservatoria op het gebied van ‘popular music’ ter wereld.

Alexander Alexiev is verbonden aan de Amsterdam Business School als universitair docent en onderzoeker bij de sectie Entrepreneurship & Innovation en gespecialiseerd in samenwerkingen als een middel om strategisch innovatief te zijn. Hij onderzoekt partnerschappen in de podiumkunsten in Nederland en de werking van managementteams van organisaties in de culturele / creatieve sector en daarbuiten.

15 januari: van klanten naar vrienden

Vincent Knoops studeerde aan Nyenrode Business Universiteit. Gedurende 36 jaar werkte hij in tal van internationale posities voor KLM. Sinds december 2008 was hij verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie en de sponsorships. KLM heeft met Flying Blue een van de grootste frequent-flyerprogramma’s om loyaliteit van klanten te verhogen. Met dat programma en op vele andere manieren werken 36.000 medewerkers continu aan het verhogen
van de waardering van de klant voor KLM en daarmee aan het vergroten van de klantenbinding.

Axel Rüger is sinds april 2006 aangesteld als
algemeen directeur van het Van Gogh Museum. Desectoren Museale Zaken en Publiekszaken worden door hem geleid. Het museum is zeer actief in het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten, in binnen- en buitenland. Dit om de financiële basis voor de organisatie verder te verstevigen. Daarbij is de steun van partners, sponsors en begunstigers onmisbaar.

Joris Ebbers is universitair hoofddocent ondernemerschap en innovatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet onderzoek op het gebied van ondernemerschap, netwerken en organisatie, in het bijzonder in de context van creatieve industrieën. Tevens is hij medeoprichter
en coördinator van de specialisatie Entrepreneurship and Management in Creative Industries in de Master Bedrijfskunde. Hij heeft samen met het Hermitage Museum Amsterdam en het Van Goghmuseum onderzoek gedaan naar hun vriendenprogramma’s.

praktisch

Je wordt om 15.00 uur ontvangen. Het programma start om 15.30 uur en eindigt om 20.00 uur. Om ervaringen uit te wisselen met collega’s en ter versterking van je netwerk is er ruim
tijd ingepland voor een diner.

groepssamenstelling

Om de allerhoogste kwaliteit van het programma te kunnen garanderen, is het aantal deelnemers beperkt. Inschrijving geschiedt na ontvangst van het intakeformulier en vervolgens op volgorde van aanmelding.

15% korting

Leden van deze brancheverenigingen krijgen 15% korting op de opleidingen met open inschrijving van de Academie voor Cultuurmanagement. Niet geldig in combinatie met andere kortingsacties.

Na het leiderschapsprogramma:

Na doorlopen van dit leiderschapsprogramma is het mogelijk om deel te nemen aan de intervisieprogramma’s die de Academie voor Cultuurmanagement organiseert in samenwerking met Cultuur+Ondernemen.

 

 


 

Ontwikkeld in samenwerking met


"Ga zo door! Goede serie"

"Hier moest ik uit mijn eigen waarheid stappen, ik kreeg inzichten vanuit heel andere hoeken"

"Goed te relateren aan mijn eigen praktijk"

"Veel om over na te denken. Dank!"