Academie voor Cultuurmanagement


download hier de presentatie

 

quotes van de dag


Thiememeulenhoff is net
calve pindakaas:
wie is er niet groot mee geworden?
(Eric razenberg)

zorg dat je altijd
meer achterlaat 
dan mensen verwachten 
(Richard Zijlma)

het sterkste verhaal wint
(Alexander Alexiev
over de vier logica's)

laten we starten met wat we willen bereiken:
we willen onafhankelijker worden van financiers
(theo vleugels)

 

 

15 januari

van klanten naar vrienden

met 

Joris Ebbers (Amsterdam Business School)

Vincent Knoops (over KLM)

Axel Rüger (Van Goghmuseum)

 

Innoveren is geen doel, maar een middel. Om nieuwe producten te maken, nieuw publiek te bereiken, een nieuwe strategie te volgen of een nieuw netwerk te bereiken. Of om te komen tot nieuwe vormen van distributie, nieuwe verdienmodellen of een nieuwe branding. Vaak zijn daar partners bij nodig. 

Met Alexander Alexiev (Amsterdam Business School) hebben we gekeken naar de zes grote vraagstukken voor innoveren in netwerkverband. Daarbij hebben we vooral stil gestaan bij het fundament van de samenwerking en de vier logica's die daarbij horen:

  1. efficiëntie
  2. hulpbronnen
  3. invloed
  4. identiteit

Eric Razenberg (CEO ThiemeMeulenhoff) gebruikte een crisis als kans om een nieuwe start met zijn organisatie te maken. Heel inzichtelijk was wat daarbij helpt en wat hindert: geen duidelijke strategie, een complexe organisatie, productgerichtheid, overlegcultuur, zodat je je eigen, grootste vijand kunt zijn. Zijn strategische prioriteiten waren:

  1. creëren van een digitale cultuur
  2. vereenvoudiging van de organisatie
  3. samen leren vernieuwen
  4. digitale medewerkers 
ThiemeMeulenhoff heeft zich daarbij bekwaamd in allianties. Eric stelt zichzelf 16 vragen voordat hij aan een partnership begint.
 

Richard Zijlma
(tot voor kort Amsterdam Dance Event, nu artistiek leider van het conservatorium in Haarlem) is ADE begonnen met een duidelijke focus. Geen muziekfestival maar een technologieplatform waar iedereen met iedereen zaken zou moeten willen doen. Daarbij opereert hij atypisch: hij is onafhankelijk en ongrijpbaar. Hij heeft blanco visitekaartjes en vraagt zijn gesprekspartners wat hij voor ze kan doen en schrijft dat dan op het kaartje. De digitale- en beeldcultuur is voor ADE vanzelfsprekend. Daarbij is het een merk geworden waar iedereen bij wil horen. 


 

 

nieuw! masterscripties 

Aanbod voor bedrijfseconomische vraagstukken: masterscriptie van studenten van de Amsterdam Business School. Interesse? Neem contact op met Monika Kackovic via m.kackovic@uva.nl

contact

Marjolein de Boer

06 260 58 404 

marjolein@academievoorcultuurmanagement.nl