Academie voor Cultuurmanagement

op veler verzoek

Nadine is dagvoorzitter bij de personeelsbijeenkomst. Ze legt de spelregels uit en houdt de tijd in de gaten. Ze is opbouwend en duidelijk. Bestuursleden nemen de rol van het inhoudelijk reageren op zich. Belangrijke vraag aan hen: wees positief. Als mensen dingen benoemen die meer moeten gebeuren is dat geen kritiek, dan weten ze onvoldoende wat er al gebeurd!

De bijeenkomst is geslaagd als er geen goede sfeer is en een begin van begrip voor de situatie van de Hillegomse muziekschool. De docenten hebben immers veel aan hun hoofd en hebben het beleidsplan nog niet gezien. 

moeten = willen

Uitgaan van 100% vertrouwen is mooi, maar als iemand je vertrouwen beschaamt, mag het ook duidelijk zijn dat diegene er hard aan moet werken om opnieuw vertrouwen te verdienen.

je rol invullen

Nadine wil meer naar buiten toe, contact hebben met de Hillegomse partners. De gemeente Hillegom geeft 2 ton subsidie en is een grote klant. Maar ze wil ook projecten opzetten op andere locaties, laagdrempelig aanbod maken, optreden in de bibilioteek en bejaardentehuizen. 

In de directiememo's kan Nadine hier meer aandacht aan besteden, dat motiveert en neemt mensen mee. Dat kan heel simpel met wat quotes van klanten of relaties, met een plaatje. Dat geeft een ander gevoel dan alleen maar "huiswerk" krijgen.

Nadine wil ze zich meer als directeur profileren en minder als vliegende keep die alle praktische problemen oplost. Ze wil ook beter voor zichzelf zorgen in verband met haar gezondheid.

 

 

tweede coachingsbijeenkomst

In deze sessie op 9 januari gingen we aan het werk met de functionerings- en beoordelingsgesprekken. De inleiding, het toelichten van de kernwaarden, het uitleggen van het proces: nu bespreken we je sterke punten en verbeterpunten bespreken en in volgend gesprek rond de zomer zullen we kijken hoe het is gegaan. Nadine heeft zelf veel aantekeningen hiervan gemaakt.

Ook bespraken we de persoonsbijeenkomst op 28 januari. Ik heb een sessieschema voor je gemaakt met alles wat er nodig is. Dat kun je hier downloaden. 

 

eerste coachingsbijeenkomst

Ter voorbereiding op deze sessie heeft Nadine 5 situaties opgeschreven waarin ze anders had willen optreden.

Wat opvalt, is dat ze de situaties beschrijft als aanvaringen tussen personen. We kijken naar het schema van functionerings- en beoordelingsgesprekken. 
De driehoek: 

  • ik wil
  • ik kan
  • ik moet 

Als je in de gesprekken kunt starten met de ambitie van de organisatie, zet je de toon voor het gesprek en plaats je ook feedback in een context. Daarom starten we met mood boards van Nadines ambitie. 

De Hillegomse Muziekschool wil een plek zijn waar iedereen welkom is en van het moment kan genieten. Het voelt vertrouwd, als een huiskamer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om dat te bereiken is het belangrijk dat het team collegiaal is, elkaar groet bij binnenkomst, af en toe eens samen eet aan de tafel, dat iedereen fouten durft te maken en daarvan leert (en het lokaal opgeruimd achter laat). Iedereen moet trots zijn op het sterke merk van de Hillegomse Muziekschool en optreden als ambassadeur. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er is dus een onwenteling nodig. Nadine wil dat op de Hillegomse muziekschool met meer enthousiasme wordt gewerkt. Dat straalt ook uit naar buiten, naar het netwerk.

 

En nu

Nadine gaat oefenen in situaties met docenten.

Ze bespreekt haar ideeën met de nieuwe klankbordgroep.

De formulieren voor gesprekken hoeven niet enorm te worden aangepast, de toon kan in de inleiding worden gezet. We kijken ook naar het formuleren van doelstellingen voor 2017: bijvoorbeeld iedereen krijgt de kans om examen te doen; iedereen enthousiasmeert zijn leerlingen voor optredens etc.

 

Pop-model

Afspraken maken over:

  • ik wil (ambitie persoon)
  • ik kan (competenties)
  • ik moet (ambitie van de organisatie)

geweldloze communicatie

De kern van geweldloze communicatie is dat je de intentie hebt om behoeften van anderen niet te schaden, maar dat je wel opkomt voor jezelf

Elementen

1  Waarneming

2  Gevoel

3  Behoefte

4  Verzoek

Download de toelichting hier.

slecht nieuws gesprek

Slecht nieuws brengen is lastig. Het beste wat je kunt doen is het nieuws te brengen en de ander te helpen het te verwerken.

Download de toelichting hier.