Academie voor Cultuurmanagement

Download hier de presentatie van Marc van Eck

 

Download hier de presentatie van Clayde Menso

quotes

 

 

 

 

 

 

 

Een vrouw deelt een goede ervaring 9,4 keer, een man iets minder dan 3 keer. Een negatieve ervaring deelt een vrouw 28 keer en een man 8 of 9 keer. Je op vrouwen richten met je merk is dus een high gain high risk strategie.

Bij sterke merken is de baas heel streng.

Sterke merken doen niet wat de klant vraagt. Ze luisteren naar zichzelf en vertalen dat door naar buiten.

Veel marktonderzoek is weggegooid geld. Belangrijkste vraag is: wat roep ik bij je op? 

 

positie kiezen en richting geven

We begonnen met een ultrakort voorstelrondje: naam, organisatie, een woord passend bij je organisatie en een woord passend bij jezelf.

Daarna werd al snel duidelijk dat een merk in potentie mensen zo emotioneel kan raken, dat ze de ervaring willen delen. En dat is vele malen effectiever dan reclame. Een sterk merk creëert verwachtingen en maakt die precies waar: een merk moet consistent zijn, voorspelbaar. Vaak moet je nee durven zeggen tegen dingen die niet bij je merk passen. 

Een merk gaat over alles wat je doet, het is je belangrijkste kompas. Het gaat er niet om wat jij vindt of wat ik vind, maar wat het merk vindt. Maak mensen enthousiast en start daarbij met de eigen medewerkers. Het merk intern leven is belangrijker dan wat je buiten roept.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe meer een merk een herkenbaar karakter heeft, hoe meer mensen er zich aan hechten. Het gaat er om wie je als merk bent en niet om wat je doet. Het gaat erom wat mensen over jou als merk zeggen als je de kamer verlaat. Hoe beter dat overeenkomt met wie jij wilt zijn, hoe beter. Ook als mensen het in  ‘negatieve’ termen over je hebben (arrogant, allemansvriend, manipulator) weet je of het karakter klopt. Je kunt overigens een merk niet radicaal veranderen. Je kunt hooguit één vakje opschuiven naar links of rechts. Meer is een illusie.

Clayde gaf ons een inkijkje in de transitie van Amerpodia. Een groot compliment: hij heeft oog voor het DNA van de merken. Een goede baas is trouw aan het merk, maar loodst het door de tijd heen. Kies dus ook een baas die bij het merk past!

We kregen de resultaten van onze brand positioners tests terug. Het team van Marc had de uitkomst van de test gelegd naar onze websites met soms verrassende resultaten - en werk aan de winkel. 


 

deelnemerslijst

Download hem hier

terugblik: moed

Voor de avond van 26 september over Moed, klik hier.

De dag dat we merken konden bouwen met een verzonnen verhaal ligt achter ons. Alles wat je doet moet kloppen, maar ... dan kan het merk een verschil maken.  En dat gaat niet over reclame maken! Het gaat erom mensen écht te raken met wat je doet. Marc heeft de proef op de som genomen met de lancering van een eigen koffiemerk, Medellin Secret.