Academie voor Cultuurmanagement

opdracht

The art of doing nothing: de kleine interventie waardoor je buiten bestaande structuren kennismaakt en kennis deelt 

  • Swati (gemeente Schiedam): projectsubsidies zonder prestaties en zonder kader
  • Adelbert (gemeente Wychen): kleine initiatieven, natuurlijke personen
  • Ellen (een opdrachtgever): koppeling tussen honorarium en koorinkomsten
  • Danielle (Berenschot): aan advies werken bij opdrachtgever zelf en benaderbaar zijn
  • Klaas (Parktheater): afscheid nemen van partners die in oude structuur blijven zitten, dat kost energie
  • Sanne (ING): gaan zitten tussen medewerkers die de kunstcollectie ervaren
  • Margreet en Michiel (Beeld en Geluid): partnership met Youtube, hen ook invloed geven
  • Luc (Tresaor): in jaarverslag niet meer schrijven over analoge zaken die waren afgesproken, maar over de nieuwe digitale ontwikkelingen waar de energie zit
  • Rachel (Schweigman&): voor de lobby hele dag in Raadsgebouw gezeten en kennis gemaakt / naar potentiële partner in de wijk gestapt om kennis te maken
  • Leontine (Hollands Diep): sollicitatieprocedure losgelaten en besloten tot co-regie met verschillende partners
  • Peter (voor een gemeente): aan cultuurvisie gebouwd met andere partners van zorg tot wijk tot onderwijs, rol raadsleden veranderde (dit was wat hun kiezers wilden, dus ze konden alleen nog verstandig aanvullen), cultuurvisie wordt nu gedragen
  • Marieke (Mondriaan Fonds): van 27 naar 7 regelingen, 1 brievenbus

terugblikken

Kijk hier nog eens naar 12 oktober, Leve de Netwerksamenleving

over ons

Dit programma is een initiatief van de Academie voor Cultuurmanagement en Cultuur + Ondernemen om het leiderschap in de culturele sector te versterken. We werken daarvoor samen met Nyenrode Business Universiteit. 

De Academie voor Cultuurmanagement heeft programma's op het gebied van leiderschap, ondernemerschap en hospitality.

Cultuur + Ondernemen is het kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuur.

 

kort verslag

Beste deelnemer,

Tijdens de eerste bijeenkomst  hadden we al gezien hoeveel interessante dingen er gebeuren in de tussenruimte tussen instituties, als je de controle kunt loslaten. Als er geen hiërarchie is. Daarvan hebben we met de opdracht voorbeelden verzameld (zie linkerkolom).

Gisteravond gingen we een stapje verder: hoe kom je van het denken in transacties (en dus willen verkopen of het gevoel hebben dat je bedelt) naar het aangaan van een relatie. En hoe zorg je er dan voor dat je met die relatie toch tot een transactie komt.

Marieke nam ons mee in haar manier van fondsen werven voor Museum het Catharijneconvent. "Ondernemen moet je doen op een manier die bij je past."  Met gulle gevers heeft ze een unieke formule gevonden om haar exploitatie gefinancierd  te krijgen: the endowed museum curator. 

Peter Verbaas wijdde ons in in de General Benefit statement: hoe verken je mogelijke behoeften bij je gesprekspartner waar je later op kunt doorvragen. Dit heb je van te voren voorbereid: wie is deze persoon, wat is zijn / haar achtergrond, welke belangen heeft het bedrijf e.d. Aanvullende tip van Marieke: hardop voorbereiden! 

  • Hierbij de link naar zijn (uitgebreide!) presentatie



Nog even over de sprekers:

 

Peter Verbaas is verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en docent van diverse wealthmanagement opleidingen. Peter was jarenlang actief in de financiële sector en adviseerde vermogende families o.a. over filantropie. Hij heeft veel bijgedragen aan het denken over Impact Investing, hij boog zich voor OCW over Cultuur Mecenaat en is trainer/coach bij het programma Wijzer Werven waar zijn bedrijf Charistar in participeert. Peter is toezichthouder en commissaris bij Oxfam Novib, UBS Bank Nederland, VUMC Fonds en het ASN Novib microkredietfonds.

Sinds 2010 is Marieke van Schijndel (1975) directeur van Museum Catharijneconvent, het rijksmuseum voor christelijke kunst en cultuur. Zij studeerde theaterwetenschap aan de Universiteit Utrecht, werkte bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap als beleidsmedewerker, rondde als first of her class een Master of Business Administration (MBA) af in Montreal (Canada) en was adjunct-directeur van de Mondriaan Stichting (na fusie het Mondriaan Fonds). Zij heeft meerdere nevenfuncties, waaronder bestuurslid van het Nationaal Restauratiefonds en lid van de Raad van Toezicht van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zij woont met haar man en twee zoons in Utrecht.

vragen of feedback ?

We zijn graag bereikbaar tussen de bijeenkomsten door.

Hartelijke groet,

Marjolein de Boer en Anne van Dam, AVC en Karen de Meester, C+O

 

quotes

je moet durven weglopen bij een onderhandeling

gesprekken met financiers beinvloeden ons zeker, ze maken een plan ook sterker

als er energie zit tussen de medewerkers, gaan we de samenwerking aan

mensen onderschatten wat een bank voor ze kan doen - behalve geld geven

ga op zoek naar de freesia vraag (dat waarover iemand 80% van de tijd wil vol praten)


leestip

 

Getting to giving. Fundraising the entrepreneurial way – Howard Stevenson. 

contactgegevens

Anne van Dam 
t 06 46 62 28 00

Marjolein de Boer
t 06 26 05 84 04

Karen de Meester
t. 06 29 20 88 49