Academie voor Cultuurmanagement

 

bouw een sterk Merk

'Buslijn 2 wordt volgende week een nijntjebus, volgeplakt met stickers met daarop 'Ik rijd naar nijntje'. Zo begint een bezoek aan het museum bij het centraal station.' Edwin Jacobs Directeur Centraal Museum

 

Leiderschap in de Cultuursector

Leidinggeven aan een culturele organisatie is een strategie kiezen, ondernemen en managen in een bijzondere context. In deze geanimeerde en interactieve bijeenkomsten staat het leiderschap in de culturele sector centraal - met actuele thema's - en een kijkje achter de schermen. Letterlijk: we reizen langs vier locaties met ieder een eigen verhaal. 


Download hier de brochure 

de thema's

26 september: moedig voorwaarts

Culturele organisaties hebben een “opdracht”, maar richten zich ook steeds nadrukkelijker op de markt. Dat vergt stuurmanskunst en flexibiliteit. Maar met te veel aanpassingen aan subsidiegevers, stakeholders of publiek ben je nauwelijks herkenbaar meer. Het is belangrijk je te durven onderscheiden en activiteiten buiten de gebaande paden te organiseren. Hoe doe je dat? Hoe kom je tot onafhankelijke en koersvaste keuzes? Hoe ga je om met dilemma’s?

Locatie: Festival Tweetakt, Utrecht

1 november: positie kiezen en richting geven

Organisaties zijn bewezen succesvoller als ze werken vanuit dát wat ze uniek maakt: hun identiteit en overtuiging, ofwel hun merk. Daar kan in de cultuur nog veel meer gebruik van worden gemaakt. Door die uniciteit als kompas te gebruiken werk je niet alleen aan een sterk merk, maar ben je als leider richtinggevend voor een veerkrachtige organisatie met heldere prioriteiten en zelfstandige medewerkers. Hoe bereik je dat?

Locatie: Stedelijk Museum, Amsterdam

21 november: onderdak voor een ontmoeting

Cultuurbezoek wordt steeds vaker een sociale gelegenheid: een ontmoeting, waarbij de authentieke setting belangrijk is (het museum, de bibliotheek, het theater). Van de faciliteiten wordt veel meer verwacht dan vroeger. Van oudsher hebben veel culturele organisaties de horeca en de winkel uitbesteed. Maar als het hoort bij je beleving, hoe organiseer je dat dan optimaal? Hoe zorg je dat mensen bij jouw organisatie willen horen? Hoe maak je de verbinding?

Locatie: Goudse Schouwburg, Gouda

12 december: de kracht van een goede lobby

Het politieke krachtenveld is enorm veranderd en datzelfde geldt voor de rol van de media. Hoe kun je als culturele organisatie in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen meer invloed uitoefenen op politiek en overheid? Wat is belangrijk in je analyse? En wat zijn tips en tricks voor het opstellen van een strategisch public affairs plan?

Locatie: Orkater, Amsterdam

 

Voor sprekers en praktische informatie....

Bewaren

Leesmeer
 

'Het cultuurbeleid in Nederland mist scherpte en kent veel te veel braafpraat.'

Melle Daamen
Raad van Advies

Bouw een Business Case

acquisitie brrr